Да ли је
14
Feb

Да ли је "ЕПЛ" прекршио права потрошача и у Србији?

Извор: novosti.rs

Да ли су наши купци, исто као и француски, оштећени обманама произвођача смартфона. Због тајног успоравања старијих верзија уређаја, корисници приморани да купују нове моделе

УКОЛИКО се на нашем тржишту налазе старије верзије "ајфона" које је компанија "Епл" тајно успоравала, онда су грубо прекршена колктивна права потрошача у Србији, који су, због обмањујуће пословне праксе те компаније, били приморани да купују нове моделе телефона.

Европски медији су пренели да "Епл" мора да плати казну од 25 милиона евра јер корисници нису упозорени на то да ажурирање оперативног система 10.2.1 и 11.2 може да успори њихове уређаје. Ову санкцију су наметнули конкуренција у Француској и заштитник потрошача. Поред новчане казне која је донета због "обмањујуће комерцијалне праксе којом се заварају потрошачи", "Епл" ће на својој страници морати да постави и саопштење посвећено том проблему на француском језику у трајању од месец дана. Компанија је 2017. године признала да успорава старије верзије "ајфона" и обећала је да ће бити искренија са потрошачима када је реч о томе када ће и колико то чинити убудуће. Тврди и да тај потез треба да продужи живот апаратима, а не да наводи потрошаче да купе новији модел.

Денис Перинчић из Републичке уније потрошача сматра да су у овом случају у Србији оштећени колективни интереси потрошача.

- "Епл" је угрозио тржиште јер намеће нефер услове пословања, тако што подстиче куповину својих нових уређаја - објашњава, за "Новости", др Перинчић. - Оне производе које су већ пласирали на тржиште онеспособљавају, умањујући њихову брзину, и тако директно терају купце који су им верни да пазаре нове моделе како би могли да користе напреднију технологију.

Истиче да ми немамо механизме адекватне заштите од тако великог кршења колективних права потрошача, јер се овде не ради о појединачном купцу који је преварен. За покретање поступка колективне заштите, како наводи, потребно је да организације потрошача поднесу пријаву Министарству трговине или да група од најмање 10 купаца то учини.

- Казне су, међутим, обесхрабрујуће ниске и износе од 300.000 до два милиона динара - каже наш саговорник. - Да је тај механизам заштите усклађен са законима ЕУ, онда би у овом конкретном случају "Епл" морао да плати четири одсто од укупног промета у Србији.

Поводом проблема са успоравањем старијих верзија "ајфона" покушали смо да добијемо и одговор од званичног препродавца "Еплових" мобилних уређаја у Србији, фирме "Мацола" и дистрибутера "Апком". До затварања овог издања нашег листа нисмо добили одговор од "Мацоле", а "Апком" нас је упутили на званичну интернет-страницу компаније "Епл".

МУКА СА "АЈФОНОМ 5"

ЧИТАТЕЉКА "Новости" Mарија С. пре годину и по имала је муку са "ајфоном 5".

- Сваки "апдејт" је заузимао све више и више меморије, па сам морала да скидам апликације да би се софтвер ажурирао - објашњава Марија за наш лист. - Нисам могла да сачувам ниједну фотографију у телефону.

Додаје да не зна шта је био узрок, али да је морала да купи нови мобилни уређај.